Papornița Moșului
Rezultate 1 la 3 din 3

Subiect: Rainer Maria Rilke - Scrisori către un tânăr poet

  1. #1
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    45.995

    Rainer Maria Rilke - Scrisori către un tânăr poet

    Rainer Maria Rilke - Scrisori către un tânăr poet




    Paris, 17 februarie 1903
    Mult stimate domn,

    Scrisoarea dumneavoastră mi-a ajuns abea de câteva zile. Vreau să vă mulţumesc pentru marea încredere ce mi-o acordă. Nu pot mai mult. Nu pot lua în discuţie în amănunt versurile dumneavoastră, căci departe de mine orice intenţie critică. Cu nimic nu eşti sortit să rămâi mai departe de opera de artă decât prin cuvintele critice; rezultatul este mereu neînţelegere, mai mult sau mai puţin fericită. Lucrurile toate sunt nu pe atât de sesizabile pe cât opinia curentă ar vroi de obicei să ne facă să credem; cele mai multe evenimente sunt inexprimabile, ele au loc într-o sferă care n-a fost călcată niciodată de vreun cuvânt; şi mai neexprimabile decât toate sunt operele de artă; existenţe enigmatice a căror viaţă, pe lângă a noastră care trece, durează.
    (...)
    Întrebaţi dacă versurile sunt bune. Mă întrebaţi pe mine. Înainte aţi întrebat pe alţii. Le trimiteţi unor reviste. Le comparaţi cu alte poezii şi vă neliniştiţi când anumite redacţii vă refuză încercările. Deci (pentru că mi-aţi permis a vă da sfaturi) vă rog să renunţaţi la toate astea. Nu faceţi decât să iscodiţi lumea din afară, şi asta mai cu seamă acum n-aţi avea voie să faceţi! Nimeni nu vă poate sfătui sau ajuta. Nimeni!
    Nu există decât o singură cale. Cufundaţi-vă în dumneavoastră înşivă. Cercetaţi cauza ce vă îndeamnă să scrieţi; cercetaţi dacă această cauză îşi întinde rădăcinile până în locul cel mai adânc al inimii; recunoaşteţi, faţă de dumneavoastră înşivă, de-ar trebui să muriţi dacă vi s-ar interzice să scrieţi. Mai cu seamă asta: întrebaţi-vă în ora cea mai de taină a nopţii: trebuie să scriu?
    Răscoliţi-vă după un răspuns adânc. Şi dacă ar fi să sune a încuviinţare, dacă aveţi voie să întâmpinaţi această întrebare serioasă cu un simplu şi răspicat "trebuie", atunci clădiţi-vă viaţa după această necesitate; viaţa trebuie să devină până în miezul orei celei mai indiferente şi minore, semn şi mărturie a acestei dorinţe vii.
    Atunci vă apropiaţi de natură. Atunci încercaţi ca, prin om, să spuneţi ce vedeţi şi ce trăiţi şi ce iubiţi şi ce pierdeţi. Nu scrieţi poezii de dragoste, ocoliţi mai întâi formele prea uzuale şi obişnuite: sunt cele mai dificile, căci e nevoie de o putere mare şi coaptă spre a da ceva personal acolo unde sunt cu duiumul creaţii bune şi în parte strălucite ale tradiţiei. De aceea salvaţi-vă de la motivele generale spre acelea pe care vi le oferă cotidianul dumneavoastră. Zugrăviţi-vă tristeţile şi dorinţele, gândurile trecătoare şi credinţa într-o frumuseţe - oricare ar fi ea - zugrăviţi toate acestea cu o sinceritate profundă, tainică şi smerită şi folosiţi spre a vă exprima obiectele ce vă înconjoară, imaginile viselor dumneavoastră şi obiectele aducerii aminte. Dacă cotidianul dumneavoastră vi se pare prea sărac, nu-l învinuiţi; învinuiţi-vă pe dumneavoastră, spuneţi-vă că nu sunteţi destul de poet ca să-i deşteptaţi bogăţiile, căci pentru cel ce creează nu există nici sărăcie nici loc sărac sau indiferent. Şi chiar dacă aţi fi într-o puşcărie ale cărei ziduri n-ar lăsa să pătrundă în simţurile dumneavoastră nici unul din zgomotele lumii - nu v-ar rămâne, chiar şi atunci, copilăria? Această de nepreţuit, regească bogăţie, acest tezaur al aducerilor aminte. Încercaţi să ridicaţi senzaţiile cufundate în adâncul acestui trecut îndepărtat; personalitatea vi se va întări, singurătatea vi se va lărgi şi va deveni o încăpere în amurg, de care va rămâne departe zgomotul celorlalţi. Şi dacă, din această îndreptare spre interior, din această adâncire în propria lume, vor apărea versuri, atunci nu vă veţi gândi să întrebaţi pe cineva dacă sunt versuri bune. Nici nu veţi face încercarea să interesaţi reviste pentru aceste lucrări; căci veţi vedea în ele posesia dumneavoastră dragă şi firească, o bucată şi o voce a vieţii dumneavoastră.
    O operă de artă este bună dacă a apărut din necesitate. Originea sa dă aprecierea; alta nu există
    (...) Poate însă, după coborârea în adâncul şi solitudinea dumneavoastră, va trebui să renunţaţi la a deveni poet (ajunge, după cum vă spun, să simţi că ai putea să trăieşti fără să scrii, ca să nu ai voie să o faci). Chiar şi atunci această reculegere nu va fi fost în zadar. De aici încolo viaţa dumneavoastră o să găsească în orice caz drumuri personale; şi ca ele să fie bune, bogate ori largi, asta v-o doresc mai mult decât v-o pot spune
    (...) Versurile pe care aţi binevoit a mi le încredinţa, cu prietenie vi le înapoiez. Şi vă mulţumesc încă o dată pentru măreţia şi cordialitatea încrederii dumneavoastră, de care am vrut să mă fac mai vrednic decât sunt în realitate, ca străin, prin răspunsul acesta sincer

    Cu tot devotamentul şi cu simpatie
    Rainer Maria Rilke



    Viareggio, lângă Pisa, (Italia), 23 aprilie 1903

    (...)
    Mi se pare nimerit să vă fac o rugăminte: citiţi cât mai puţine lucruri estetic-critice - sunt ori opinii polemice sclerozate, ajunse să nu mai aibă sens în înţepenirea lor lipsită de viaţă, ori sunt jocuri abile de cuvinte, la care azi câştigă această opinie iar mâine cea opusă. Operele de artă sunt de o infinită solitudine şi nu poţi să le ajungi cu nimic mai puţin decât prin critică. Doar iubirea poate să le cuprindă, să le ţină, doar ea poate fi dreaptă faţă de ele. Da-ţi vă de fiecare dată dreptate dumneavoastră şi sentimentului dumneavoastră faţă de fiecare asemenea discuţie, dezbatere sau introducere; dacă ar fi totuşi să nu aveţi dreptate, atunci creşterea firească a vieţii dumneavoastră interioare vă va duce încet şi cu timpul spre alte concluzii. Lăsaţi părerilor personale evoluţia proprie şi liniştită care trebuie să vină profund din interior, ca orice progres, şi nu poate fi prin nimic împinsă sau accelerată. Totul trebuie să se pârguie până la capăt şi abea apoi să fie cules. Trebuie să laşi să se desăvârşească orice impresie, orice sâmbure de sentiment, în sinea ta, în întuneric, în necuvânt, în inconştient, în sfera pe care conştiinţa n-o poate atinge, şi să aştepţi cu adâncă smerenie şi răbdare ora de naştere a unei noi clarităţi; asta, doar asta înseamnă a trăi ca artist: în înţelegere şi creaţie.
    Aici nu se măsoară cu timpul, nu există anul, şi zece ani nu reprezintă nimic; a fi artist înseamnă a nu face calcule şi a nu număra; a te dezvolta ca şi copacul care nu-şi grăbeşte sevele şi care stă consolat în furtunile de primăvară, fără spaima că după asta ar putea să nu vină vara. Vine! Dar nu vine decât la cei răbdători, care stau ca şi cum ar avea veşnicia în faţă, atât de liniştiţi şi de lipsiţi de griji.
    O învăţ în fiecare zi, o învăţ cu suferinţe cărora le sunt recunoscător: Răbdarea este totul!
    (...)
    În ceea ce priveşte cărţile mele, aş dori cu mare plăcere să vi le trimit pe toate care v-ar putea face cât de mică plăcere. Dar sunt sărac şi cărţile mele, din momentul în care au apărut, nu-mi mai aparţin mie. Eu însumi nu le pot cumpăra - şi cât aş voi s-o fac de des - pentru a le dărui celor care le-ar îndrăgi.
    De aceea vă scriu pe un bilet titlurile (şi editurile) cărţilor mele apărute recent (ale celor mai recente; în total am publicat vreo 12 sau 13) şi trebuie s-o las, dragul meu domn, în seama dumneavoastră, de a vă comanda ceva din ele, când veţi avea ocazia.
    Îmi place să-mi ştiu cărţile în mâinile dumneavoastră.
    Rămâneţi cu bine, al dumneavoastră,
    Rainer Maria Rilke


    Worpswede, lângă Bremen
    16 iulie 1903

    Acum vreo zece zile am părăsit Parisul destul de suferind şi obosit şi am călătorit spre o câmpie largă, nordică, ale cărei nesfârşire şi linişte şi cer să mă pună iar pe picioare. Dar am intrat într-o ploaie lungă care abia azi a început să se lumineze niţel deasupra pământului ud şi învăluit în vânt şi folosesc acest prim moment luminos spre a vă saluta, dragul meu domn.
    (...)
    Dacă vă ţineţi de natură, de ceea ce e simplu în ea, de lucrul aparent fără importanţă care abia este băgat în seamă de cineva şi care poate să devină, aşa, neobservat, măreţ şi nemărginit, dacă aveţi această dragoste faţă de cele mărunte şi dacă încercaţi modest de tot să câştigaţi încrederea lucrului care pare sărac, atunci toate vă vor părea mai uşoare, unitare şi, într-un fel, se vor îmbina, poate nu în raţiune, care rămâne în urmă uimită, dar în conştiinţa dumneavoastră cea mai adâncă. Asta înseamnă a fi treaz, a şti.

    Sunteţi atât de tânăr, atât de înaintea oricărui început, şi aş vrea să vă rog dragă domnule, cât de bine mă pricep să o fac, să aveţi răbdare faţă de lucrurile nesoluţionate ale inimii dumnavoastră şi să încercaţi să îndrăgiţi întrebările înşile ca pe nişte odăi închise, sau cărţi scrise într-o limbă foarte străină. Nu cercetaţi acum după răspunsuri care nu vă pot fi date, pentru că nu le-aţi putea trăi. Trebuie să trăiţi totul! Trăiţi acum în întrebări. Poate că aşa o să trăiţi cu timpul, fără s-o observaţi, într-o zi îndepărtată, spre miezul răspunsului. Poate că purtaţi în dumneavoastră posibilitatea de a crea şi de a forma ca o modalitate deosebit de fericită şi curată a existenţei; educaţi-vă în acest sens - dar luaţi ce vă e dat cu mare încredere, şi dacă se trage doar din voinţa dumneavoastră, dintr-o necesitate, dar vitală, a intimităţii dumneavoastră, primiţi-o şi nu copleşiţi nimic cu ură. Anevoios este tot ce ne-a fost dat să înfăptuim. Chiar şi sexul e anevoios.
    (...)
    Voluptatea trupească este o trăire senzuală, nu foarte diferită de contemplarea pură sau sentimentul pur cu care un fruct zemos îţi desfată limba; este o experienţă mare, nesfârşită, care ne e dată, o cunoaştere a lumii; aduce plenitudine şi strălucire, ca orice act de cunoaştere.
    Şi nu faptul că o primim e rău; rău e că aproape toţi abuzează de această experienţă, o risipesc şi o iau drept excitaţie în momentele de osteneală ale vieţii. O iau drept distracţie, în loc s-o adune spre revelaţii.
    Oamenii au făcut şi din hrană altceva: neajunsul pe de o parte, prisosinţa pe de altă parte. Au tulburat claritatea acestei necesităţi, şi tot atât de confuze au ajuns toate necesităţile profunde, simple, în care viaţa se reînnoieşte.
    Dar individul şi le poate clarifica şi le poate trăi limpede (şi dacă nu individul, care e prea dependent, atunci măcar solitarul). El poate să-şi aducă aminte că toată frumuseţea din animale şi plante este o formă perenă şi liniştită a dragostei şi a dorului (...)
    Creaţia spirituală se trage din cea fizică, e de aceeaşi natură cu ea, doar parcă mai uşoară, mai extaziată şi mai infinită repetare a voluptăţii trupeşti. Gândul de a fi creator, de a procrea, de a crea, nu înseamnă nimic fără continua sa devenire şi realizare în lume, nimic fără însutirea din partea lucrurilor şi animalelor. Iar plăcerea ce o provoacă e doar de aceea atât de nedescris de frumoasă şi bogată, pentru că e plină de amintiri moştenite din momentele de procreere şi naştere a milioanelor.

    Într-un gând creator retrăiesc o mie de nopţi de dragoste uitate şi îl umplu cu măreţie şi sublim. Iar cei care se întâlnesc noaptea şi sunt împletiţi în voluptate legănată adună miresme, profunzime şi forţă pentru cântul unui poet ce va veni şi se va ridica pentru a spune bucurii fără de nume.
    Ei cheamă viitorul şi chiar dacă greşesc şi se îmbrăţişează orbi, viitorul tot vine, un om nou se ridică(...)

    Nu vă lăsaţi dus în eroare de cei superficiali; în adâncuri totul devine lege. Iar cei care trăiesc fals şi rău secretul (şi ei sunt foarte mulţi) nu-l pierd, decât pentru ei înşişi, şi totuşi îl transmit mai departe, ca pe o scrisoare nedesfăcută, fără s-o ştie.

    Să nu vă lăsaţi derutat de multitudinea numelor şi de complicaţia cazurilor.

    Poate că deasupra tuturor se află o maternitate mare, ca un dor al tuturor.

    Frumuseţea unei virgine, a unei existenţe care, aşa cum atât de frumos spuneţi, "încă n-a dat nimic", este maternitatea care se presimte şi se pregăteşte, care se teme şi căreia îi este dor. Şi frumuseţea unei mame este maternitatea slujindă. Şi într-o femeie foarte în vârstă este o mare aducere aminte. Şi chiar şi bărbatul e maternitate, îmi pare, fizică şi spirituală. Procrearea lui este tot un fel de a naşte. Şi e o naştere a crea din plenitudinea cea mai profundă.
    Şi poate că sexele sunt mai înrudite decât s-ar părea şi marea înnoire a lumii va consta poate în aceea că bărbatul şi fata se vor apropia eliberaţi de toate sentimentele eronate şi de toate aversiunile, nu ca duşmani, ci ca fraţi şi vecini, ca OAMENI spre a purta împreună, simplu şi cu răbdare sexul care le e încredinţat.
    Dar tot ce cândva probabil va fi posibil pentru mulţi, solitarul o poate pregăti de pe acum şi clădi cu mâinile sale care se înşeală mai puţin.
    De aceea dragă domnule, iubiţi-vă singurătatea şi purtaţi durerea pe care vi-o cauzează cu jale frumos tânguitoare. Căci cei care vă sunt apropiaţi sunt acum departe, după cum spuneţi, iar asta arată că începe să se facă larg în jurul dumneavoastră. Şi dacă apropierea vă e departe, atunci depărtarea vă este deja printre stele şi foarte mare (...)
    Evitaţi să furnizaţi material acelei drame care e mereu puternică între părinţi şi copii; consumă multă energie copiilor şi veştejeşte dragostea părinţilor, care e vie şi hrănitoare, chiar dacă nu pricepe nimic. Nu cereţi sfat din partea lor şi nu contaţi pe înţelegere; dar credeţi într-o iubire care se păstrează pentru dumneavoastră ca o moştenire şi încredeţi-vă că în această iubire e o putere şi o binecuvântare din a cărei rază nu trebuie să ieşiţi, pentru a merge departe de tot (...)

    Toate urările mele sunt gata de a vă însoţi şi încrederea mea e a dumneavoastră.
    Al dumneavoastră,
    Rainer Maria Rilke



    Roma, 23 decembrie 1903

    Dragul meu domnule Kappus,

    Să nu rămâneţi fără un salut din partea mea, acum când se apropie Crăciunul şi când în miezul sărbătorii vă purtaţi solitudinea mai greu decât de obicei (...)
    Ceea ce e necesar rămâne doar atât: singurătatea, marea singurătate interioară. Să te cufunzi în tine şi să nu întâlneşti pe nimeni ore în şir - asta trebuie să fii în stare să poţi face. Să fii solitar, aşa cum ai fost în copilărie, când adulţii umblau de colo-ncoace împletiţi cu lucruri care păreau importante şi mari pentru că cei mari păreau atât de ocupaţi şi pentru că nu înţelegeai nimic din purtarea lor. Şi dacă recunoşti într-o bună zi că ocupaţiile lor sunt sărăcăcioase, că meseriile lor sunt sclerozate şi şi-au pierdut legătura cu viaţa, de ce să nu continui să le priveşti pe toate acestea ca un copil, ca pe nişte lucruri străine, din adâncul propriei lumi, din nemărginirea propriei solitudini, care ea însăşi e muncă şi rang şi chemare? (...)
    Ceea ce se întâmplă în dumneavoastră este demn de întreaga dumneavoastră dragoste. Trebuie chiar să lucraţi la asta, aş zice şi să nu pierdeţi prea mult timp şi curaj cu elucidarea pozitiei pe care ar trebui să o aveţi faţă de oameni. Cine vă spune măcar că aveţi aşa ceva, o poziţie faţă de ei? (...)
    Doar individul în parte, care e solitar, care e expus profundelor legi, ca un obiect, sau dacă cineva porneşte spre dimineaţa care începe, sau dacă se uită afară spre seara care e plină de evenimente, şi dacă simte ce se întâmplă acolo, atunci este eliberat de orice, ca un mort, deşi stă în miezul vieţii (...)

    Pretutindeni e aşa, dar asta nu e motiv de teamă sau tristeţe: dacă nu există comunitate între oameni şi dumneavoastră, încercaţi a fi mai aproape de lucruri. Ele nu vă vor părăsi. Încă mai sunt nopţi şi adieri care trec prin copaci şi peste ţări multe; încă mai e între lucruri şi animale totul plin de evenimente la care puteţi lua parte; şi copii mai sunt încă, aşa cum aţi fost şi dvs, atât de trişti şi de ferciţi - şi dacă vă gândiţi la copilărie, trăiţi din nou printre ei, printre copii însinguraţi, şi adulţii nu înseamnă nimic, şi gravitatea lor nu are nici o valoare(...)
    Cel mai mic lucru pe care îl putem îndeplini pentru Dumnezeu este să nu-i facem devenirea mai grea decât i-o face pământul primăverii, când vrea să vină.

    Şi fiţi bucuros şi încrezător.
    Al dumneavoastră,
    Rainer Maria Rilke



    Roma, 14 mai 1904

    Dragul meu domn Kappus,
    S-a scurs multă vreme de când am primit ultima dumneavoastră scrisoare..... (...)

    Oamenii au rezolvat (cu ajutorul convenţiilor) toate lucrurile cât mai comod posibil şi le iau nespus de uşor. E însă limpede că trebuie să ţinem de ceea ce e grav în ele. Tot ce e viu ţine de asta, totul în natură creşte şi se apără după felul său şi este ceva distinct, încearcă să fie asta cu orice preţ şi împotriva oricărei opoziţii. Ştim puţine, dar că trebuie să ne ţinem de cele grave e o certitudine care nu ne va părăsi; e bine să fii solitar, căci solitudinea e grea, iar faptul că un lucru e greu trebuie să ne fie motiv în plus pentru a-l îndeplini. (...)

    În asta se înşeală tinerii atât de des şi atât de grav: că se aruncă, ei, cărora le stă în fire să fie nerăbdători, unul în faţa celuilalt atunci când îi copleşeşte iubirea, se risipesc, aşa cum sunt, în neînţelegere, dezordine, haos .... Şi ce să fie apoi? Ce să mai dreagă viaţa în grămada aceea de lucruri stricate pe jumătate, pe care ei o numesc "comunitatea" lor şi pe care cu drag ar numi-o "fericirea" lor? Aici fiecare se pierde de dragul celuilalt şi încă pe mulţi alţii care au mai vrut să vină... Şi fiecare pierde nemărginirea şi posibilităţile, schimbă apropierea şi retragerea unor lucruri abea auzite, pline de presimţiri, pe o descumpănire stearpă, din care nu mai poate veni nimic, nimic, decât poate puţină scârbă, dezamăgire şi sărăcie sufletească, şi salvarea în una din nenumăratele convenţii sociale care sunt înşirate, ca şi cabanele pentru public, pe acest drum, care este unul din cele mai periculoase care au fost vreodată. Nici un domeniu al trăirii omeneşti nu e atât de încărcat cu convenţii ca acesta: cordoane de salvare de cele mai diverse tipuri, bărci şi colaci; refugii de toate soiurile a ştiut să găsească concepţia socială, căci, întrucât a fost înclinată să ia viaţa sexuală drept distracţie, a trebuit s-o înzestreze cu accesorii uşoare, să fie totul ieftin şi fără pericol şi cât mai "sigur", aşa cum sunt toate distracţiile publice.

    Ce-i drept, mulţi tineri simt cât de greşit iubesc, adică doar dăruindu-se unul altuia, refuzând solitudinea (media va rămâne probabil mereu la asta). Simt apăsarea unei rătăciri şi vor să transforme situaţia în care au ajuns, în felul lor, aptă de a trăi şi fecundă: căci natura le spune că problemele dragostei pot fi soluţionate mai puţin decât orice alt lucru important în public şi după cutare sau cutare învoială; că sunt întrebări, întrebări intime, de la om la om, care au nevoie în orice caz de un răspuns nou, special, doar personal. Dar cum să mai găsească ei, care s-au îngrămădit şi care nu se mai delimitează şi nu se mai deosebesc, care deci nu posedă nimic personal, o scăpare din ei înşişi, din adâncul solitudinii lor care deja nu mai există?

    Acţionează numai din neputinţă colectivă şi ajung, dacă vor să ocolească cu cea mai bună credinţă convenţia de care îşi dau seama (bunăoară căsnicia) în plasa unei soluţii mai puţin publice, dar tot atât de ucigător de convenţionale; căci ajunge să fie totul în jurul lor, chiar departe, convenţie. Acolo unde se acţionează dintr-o comunitate tulbure, adunată foarte de timpuriu, orice acţiune nu e decât convenţională. Orice relaţie spre care duce o asemenea rătăcire îşi are convenţia, oricât ar fi de neuzuală (adică în sensul obişnuit imorală); ba chiar despărţirea ar fi aici un pas convenţional, o hotărâre de întâmplare, nepersonală, fără putere şi fără rod.

    Cine priveşte lucrurile cu seriozitate găseşte că nu există, aşa cum nu există pentru moarte care e tot grea, o iniţiere în dragoste, că nu s-a găsit nici o soluţie: nici semn, nici drum; şi nici nu se va putea descoperi pentru aceste două poveri, pe care le purtăm şi le transmitem acoperite fără a le desface, o practică comună, bazată pe convenţie.
    Dar, în aceeaşi măsură în care căutăm să încercăm viaţa ca izolaţi, ele i se vor arăta individului, cu mai multă claritate. Pretenţiile pe care le ridică în faţa noastră dificila muncă a iubirii sunt supraomeneşti şi nu le putem stăpâni, începători fiind. Dacă totuşi luăm această povară pe seama noastră, atunci să o purtăm ca povară şi timp de ucenicie, în loc să ne pierdem în tot jocul acela uşor şi superficial în dosul căruia oamenii s-au ascuns din faţa severităţii existenţei. Atunci poate se va face simţit un mic progres şi o uşurare la acei care vor veni mult după noi; asta ar însemna foarte mult.
    Acum reuşim doar să privim, fără preconcepţie şi la esenţă, relaţia unui om în parte faţă de alt om în parte, iar încercările noastre de a trăi asemenea legături n-au nici o pildă în faţă. Şi totuşi e deja ceva în mersul vremii ce vrea să vină în ajutorul bâjbâielilor noastre.

    Fata şi femeia, în desfăşurarea ei nouă, personală, nu vor fi decât trecător-imitatori ai proastelor maniere şi meseriilor bărbaţilor. După nesiguranţa unor asemenea treceri se va arăta că femeile au trecut prin mulţimea şi diversitatea acelor deghizări (deseori ridicole) doar pentru a-şi purifica felul lor cel mai intim de influenţele falsificatoare ale celuilalt sex.

    Femeile, în care viaţa stăruie mai direct, mai fecund şi mai încrezător, trebuie să devină în fond, oameni mai împliniţi, mai omenoşi decât bărbatul, care este mai uşor şi nu este atras, prin greutatea unui fruct trupesc, dincolo de suprafaţa vieţii, el care subestimează, încrezut şi grăbit cum e, ceea ce crede că iubeşte. Această viaţă purtată tacit în dureri şi umilinţă va apărea clar atunci când se va fi eliberat de convenţiile "doar-feminin"-ului, prin evoluţia stării ei exterioare. Şi bărbaţii, care încă nu simt că asta se va întâmpla, vor fi surprinşi şi învinşi. Într-o bună zi (şi sunt acum, mai cu seamă în ţările nordice, semne temeinice care se aprind), într-o bună zi va apărea fata şi femeia al cărei nume nu va însemna doar opoziţia faţă de ceva masculin, ci ceva independent, ceva la care nu te gândeşti ca la o completare şi o limită, ci doar ca la viaţă şi existenţă: OMUL FEMININ.

    Acest progres va transforma trăirea iubirii care este acum plină de rătăciri. Mai întâi foarte împotriva bărbaţilor depăşiţi. Ea se va schimba din temelie, va deveni relaţie care e voinţă de la om la om, nu numai de la bărbat la femeie. Şi această iubire mai umană, care se va desfăşura nespus de cu tact şi încet şi bine, şi clar în prinderi şi în dezlegări, va fi asemănătoare aceleia pe care o pregătim acum zbătându-ne şi istovindu-ne: dragostea care constă în aceea că două Solitudini se apără reciproc, se învecinează şi se înţeleg.
    Şi asta încă: nu credeţi că a fost pierdută acea iubire mare, care v-a fost pusă în soartă cândva, băiat fiind?
    Puteţi spune că nu s-au copt atunci dorinţi mari şi bune şi hotărâri din care mai trăiţi şi astăzi?
    Cred că acea iubire rămâne atât de puternic şi grav în amintirea dumneavoastră tocmai pentru că e prima solitudine adâncă şi prima muncă interioară din viaţa dumneavoastră.
    Toate dorinţele de bine pentru dumneavoastră, dragă domnule Kappus.

    Rainer Maria Rilke




    sursa:https://scriitoristraini.blogspot.co...-catre-un.html

  2. #2
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    45.995
    ''Trebuie să lăsăm lucrurile în propria lor evoluție liniștită, netulburată,
    care vine din interiorul lor și care nu poate fi forțată sau accelerată de nimic.

    Totul este: finalizarea gestației – și apoi nașterea
    …Matur ca un copac care nu-și forțează sucul și rămâne calm în furtuni
    de primăvară și nu se teme că vara poate să nu vină.
    Uite ca vine!
    Dar e vorba doar de cei care au rabdare si traiesc ca si cum ar avea vesnicia inaintea lor, fara griji, calmi si deschisi...
    Trebuie să avem răbdare față de nerezolvarile inimii și să încercăm să iubim întrebările în sine ca niște camere închise și precum cărțile care sunt scrise într-o limbă pe care cu adevărat nu o cunoaștem.
    Este vorba de a experimenta totul.
    Când trăiești întrebările, poate, încetul cu încetul, ajungi, fără să-ți dai seama, să trăiești în interiorul răspunsurilor
    ascuns într-o zi pe care nu o știm .''




    „Răbdarea este ceea ce la om seamănă cel mai mult cu procesul pe care natura îl folosește în creațiile sale.” – Honore de Balzac –


  3. #3
    Senior Member
    Data înscrierii
    20.03.2014
    Locație
    Locuiesc in Craiova,Brazda
    Posturi
    45.995




    Rainer Maria Rilke > Citate



    (?)

    Se afișează 1-30 din 1,858„Poate că toți dragonii din viața noastră sunt prințese care așteaptă doar să ne vadă acționând, o singură dată, cu frumusețe și curaj. Poate că tot ceea ce ne sperie este, în esența sa cea mai profundă, ceva neajutorat care ne dorește iubirea.”
    Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet



    „Fii răbdător față de tot ce este nerezolvat în inima ta și încearcă să iubești întrebările în sine, ca camerele închise și ca cărțile care sunt acum scrise într-o limbă foarte străină. Nu căuta acum răspunsurile, care nu ți se pot oferi pentru că nu le-ai putea trăi. Și ideea este să trăiești totul. Traieste intrebarile acum. Poate că apoi treptat, fără să observi, vei trăi într-o zi îndepărtată până la răspuns.”
    Rainer Maria Rilke


    „Lasă-ți totul să ți se întâmple
    Frumusețea și teroarea
    Doar continuă,
    Nici un sentiment nu este definitiv”
    Rainer Maria Rilke


    „Trebuie, în dragoste, să practicăm doar asta: să ne lăsăm unul pe altul. Căci ținerea vine ușor; nu trebuie să o învățăm.”
    Rainer Maria Rilke, Traduceri din poezia lui Rainer Maria Rilke




    „De aceea, dragă domnule, iubiți-vă singurătatea și încercați să cântați cu durerea pe care ți-o provoacă. Pentru cei care sunt langa tine sunt departe... si asta arata ca spatiul din jurul tau incepe sa devina vast.... bucura-te de cresterea ta, in care bineinteles nu poti lua pe nimeni cu tine, si fii blând cu cei care rămân în urmă; fii încrezător și calm în fața lor și nu-i chinui cu îndoielile tale și nu-i speria cu credința sau bucuria ta, pe care nu le-ar putea înțelege. Caută un sentiment simplu și adevărat despre ceea ce ai în comun cu ei, care nu trebuie neapărat să se schimbe atunci când tu însuți te schimbi iar și iar; când îi vezi, iubește viața într-o formă care nu este a ta și fii indulgent față de cei care îmbătrânesc, cărora le este frică de singurătatea în care ai încredere... și nu te aștepta la nicio înțelegere; dar crede într-o iubire care este depozitată pentru tine ca pe o moștenire și ai credință că în această iubire există o putere și o binecuvântare atât de mare încât poți călători atât de departe cât vrei, fără a fi nevoie să ieși din ea.”
    Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet



    „Scopul căsătoriei este să nu creeze o comunitate rapidă prin distrugerea tuturor granițelor; dimpotrivă, o căsnicie bună este aceea în care fiecare partener îl numește pe celălalt să fie gardianul singurătății sale și, astfel, își arată reciproc cea mai mare încredere posibilă. Fuziunea a doi oameni este o imposibilitate și, acolo unde pare să existe, este o strângere, un consimțământ reciproc care fură unei părți sau ambelor părți de cea mai deplină libertate și dezvoltare. Dar, odată ce se conștientizează că chiar și între cei mai apropiați oameni există distanțe infinite, o viață minunată unul lângă altul poate crește pentru ei, dacă reușesc să iubească întinderea dintre ei, ceea ce le oferă posibilitatea de a se vedea mereu. în ansamblu și în fața unui cer imens.”
    Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet



    „Vreau să fiu cu cei care știu lucruri secrete sau altfel singur.”
    Rainer Maria Rilke


    „Crede într-o iubire care este depozitată pentru tine ca pe o moștenire și ai credință că în această iubire există o putere și o binecuvântare atât de mare încât poți călători atât de departe cât vrei, fără a fi nevoie să ieși din ea.”
    Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet



    „Și să iubești este bine: iubirea este dificilă. Ca o ființă umană să o iubească pe alta: aceasta este poate cea mai dificilă dintre toate sarcinile noastre, ultima, ultima încercare și dovada, munca pentru care toate celelalte lucrări nu sunt decât o pregătire.”
    Rainer Maria Rilke



    „De ce vrei să închizi din viața ta orice neliniște, orice mizerie, orice depresie, deoarece până la urmă nu știi ce muncă fac aceste condiții în interiorul tău? De ce vrei să te persecuți cu întrebarea de unde vin toate acestea și încotro se duc? Din moment ce știi, până la urmă, că ești în mijlocul tranzițiilor și nu ți-ai dorit nimic atât de mult încât să te schimbi. Dacă există ceva nesănătos în reacțiile voastre, țineți cont de faptul că boala este mijlocul prin care un organism se eliberează de ceea ce este străin; așa că trebuie pur și simplu să-l ajuți să se îmbolnăvească, să aibă întreaga ei boală și să izbucnească cu ea, pentru că așa se îmbunătățește.”
    Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet



    „Îmi trăiesc viața în cercuri din ce în ce mai extinse, care se extind în întreaga lume.”
    Rainer Maria Rilke, Cartea de ore a lui Rilke: Poezii de dragoste către Dumnezeu



    „Dragostea constă în asta: două singurătăți care se întâlnesc, se protejează și se salută. ”
    Rainer Maria Rilke



    „Intră în tine. Aflați motivul care vă poruncește să scrieți; vezi dacă și-a răspândit rădăcinile chiar în adâncul inimii tale; mărturisește-ți dacă ar trebui să mori dacă ți s-ar interzice să scrii.

    Acesta mai ales: întreabă-te în cea mai tăcută oră a nopții tale: trebuie să scriu? Sapă în tine pentru un răspuns profund. Și dacă acest răspuns răsună în consimțământ, dacă întâlnești această întrebare solemnă cu un puternic și simplu „trebuie”, atunci construiește-ți viața în conformitate cu această necesitate; întreaga ta viață, chiar și în cea mai umilă și mai indiferentă ceas, trebuie să devină un semn și un martor al acestui impuls. Atunci apropie-te de Natură. Apoi, ca și cum nimeni nu ar fi încercat până acum, încearcă să spui ceea ce vezi și simți, iubești și pierzi...

    ... Descrie-ți durerile și dorințele, gândurile care-ți trec prin minte și credința ta într-un fel de frumusețe. - descrie toate acestea cu sinceritate sinceră, tăcută, umilă și, atunci când te exprimi, folosește Lucrurile din jurul tău, imaginile din visele tale și obiectele pe care le amintești. Dacă viața de zi cu zi pare săracă, nu da vina; învinovățiți-vă; recunoaște-ți că nu ești suficient de poet pentru a-i evoca bogățiile; pentru că pentru creator nu există sărăcie și nici un loc sărac, indiferent. Și chiar dacă te-ai găsi într-o închisoare, ai cărei pereți nu lasă să intre niciun sunet din lume – nu ai mai avea copilăria ta, acea bijuterie peste orice preț, acea comoară a amintirilor? Îndreptați-vă atenția asupra acestuia. Încercați să ridicați sentimentele scufundate ale acestui trecut enorm; personalitatea ta se va întări, singurătatea ta se va extinde și va deveni un loc în care poți trăi în amurg, unde zgomotul altor oameni trece, departe în depărtare. - Și dacă din această întoarcere înăuntru, din această cufundare în propria ta lume, vin poezii, atunci nu te vei gândi să întrebi pe nimeni dacă sunt buni sau nu. Nici nu vei încerca să interesezi revistele în aceste lucrări: căci le vei vedea ca pe o proprietate naturală dragă, o bucată din viața ta, o voce din ea. O operă de artă este bună dacă a apărut din necesitate. Doar așa se poate judeca.”
    Rainer Maria Rilke



    „Ai răbdare cu tot ce rămâne nerezolvat în inima ta.
    ... trăiește în întrebare.”
    Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet



    „Aflați motivul care vă poruncește să scrieți; vezi dacă și-a răspândit rădăcinile în adâncul inimii tale; mărturisește-ți că ar trebui să mori dacă ți s-ar interzice să scrii.”
    Rainer Maria Rilke



    „Stinge-mi ochii, o să te văd în continuare.
    Sigilează-mi urechile, am să te aud în continuare.
    Și fără picioare pot să-mi fac drum spre tine,
    fără gură pot să-ți jur numele.

    Rupe-mi brațele, te voi prinde
    cu inima ca cu o mână.
    Oprește-mi inima și creierul meu va începe să bată.
    Și dacă îmi consumi creierul cu foc,
    voi simți că arzi în fiecare picătură din sângele meu.”
    Rainer Maria Rilke


    „Lucrarea ochilor este gata. Du-te acum și lucrează cu inima asupra imaginilor închise în tine.”
    Rainer Maria Rilke



    „Scopul vieții este să fii învins de lucruri din ce în ce mai mari.”
    Rainer Maria Rilke



    „Nu presupuneți că cel care caută să vă mângâie acum, trăiește netulburat printre cuvintele simple și liniștite care uneori vă fac bine. Viața lui poate avea, de asemenea, multă tristețe și dificultăți, care rămân cu mult peste ale tale. Dacă ar fi altfel, nu ar fi putut niciodată să găsească aceste cuvinte.”
    Rainer Maria Rilke



    „Singura călătorie este cea din interior.”
    Rainer Maria Rilke



    „Și acum salutăm noul an, plin de lucruri care nu au fost niciodată”
    Rainer Maria Rilke



    „Ai răbdare cu tot ce rămâne nerezolvat în inima ta. Încercați să iubiți întrebările în sine, cum ar fi camerele încuiate și ca și cărțile scrise într-o limbă străină. Nu căuta acum răspunsurile. Ele nu vi se pot da acum pentru că nu le-ați putea trăi. Este o chestiune de a experimenta totul. În prezent, trebuie să trăiești întrebarea. Poate că treptat, fără măcar să-l observi, te vei trezi că experimentezi răspunsul, într-o zi îndepărtată.”
    Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet


    „Căci frumusețea nu este altceva decât începutul terorii
    pe care abia îl putem îndura și ne uimește atât de mult,
    pentru că disprețuiește cu seninătate să ne distrugă.
    Fiecare înger este groaznic.”
    Rainer Maria Rilke, Elegiile Duino



    „Doar cineva care este pregătit pentru toate, care nu exclude nicio experiență, chiar și cea mai de neînțeles, va trăi relația cu o altă persoană ca pe ceva viu și va suna el însuși în profunzimea propriei ființe.”
    Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet



    „Ah, ce bine este să fii printre oamenii care citesc.”
    Rainer Maria Rilke, Caietele lui Malte Laurids Brigge



    „Este din nou primăvară. Pământul este ca un copil care știe poeziile pe de rost.”
    Rainer Maria Rilke



    „Dacă viața ta de zi cu zi pare săracă, nu da vina; învinovățiți-vă, spuneți-vă că nu sunteți suficient de poet pentru a-i chema bogățiile; căci pentru Creator nu există sărăcie și nici un biet loc indiferent.”
    Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet


    „Consider că aceasta este sarcina cea mai înaltă a unei legături între doi oameni: ca fiecare să stea de pază asupra singurătății celuilalt.”
    Rainer Maria Rilke, Scrisori către un tânăr poet


    „Fă-ți ego-ul poros. Voința este de puțină importanță, plângerea nu este nimic, faima este nimic. Deschiderea, răbdarea, receptivitatea, singurătatea sunt totul.”
    Rainer Maria Rilke



    „Pentru ca o ființă umană să iubească o altă ființă umană: aceasta este poate cea mai dificilă sarcină care ne-a fost încredințată, ultima, problema și dovada finală, munca pentru care toate celelalte lucrări sunt doar pregătire.”
    Rainer Maria Rilke, Poezia aleasă a lui Rainer Maria Rilke


    Ultima modificare făcută de latan.elena; Acum 3 săptămâni la 16:19.

Informații subiect

Utilizatori care navighează în acest subiect

Momentan sunt 1 utilizatori care navighează în acest subiect. (0 membri și 1 vizitatori)

Marcaje

Marcaje

Permisiuni postare

  • Nu poți posta subiecte noi
  • Nu poți răspunde la subiecte
  • Nu poți adăuga atașamente
  • Nu poți edita posturile proprii
  •