Pagina 2 din 3 PrimulPrimul 123 UltimulUltimul
Rezultate 11 la 20 din 24

Subiect: tipar iie cu altita ca element de croiala

  1. #11

  2. #12
    Senior Member
    Data înscrierii
    10.10.2011
    Locație
    CRAIOVA
    Posturi
    46.223
    IRAS sau "PUNCTUL DE CALATELE"

    Foarte apreciat in Transilvania, folosit mai ales la produsele maghiare, mai putin la cele romanesti, punctul IRAS (scris) seamana cu festonul; dar se deosebeste de acesta prin faptul ca si sus si jos se formeaza cate un sir de ochiuri. Modelele lucrate in acest punct se deosebesc cu totul de gama celorlalte, atat prin aspectul reliefat si viguros, cat si prin modul de lucru. Se decoreaza astfel: fete de masa, fete de perne sau chiar si camasi femeiesti.

    Executarea se face fara a se tine cont de numarul de fire si deci nu este nevoie de o panza cu fire regulate. Desenul este insa necesar, pentru ca randurile de linii verticale, marginite pe o parte si de alta de ochiulete, randuri care trebuie sa aiba peste tot aceeasi latime, nu merg numai in linie dreapta; ci sunt si linii serpuite.

    Se ia pe ac o anumita latime din panza; se scoate acul pe fata, deasupra firului; se trece la o a doua linie, infigand acul tot deasupra firului si scotandu-l pe fata iar, deasupra firului lasat mai larg. In acelasi fel se face un sir de linii verticale de egala lungime, formand la ambele capete ale lor niste ochiulete. Distantele dintre liniile verticale trebuie sa fie egale.


  3. #13

  4. #14

  5. #15

  6. #16
    Senior Member
    Data înscrierii
    10.10.2011
    Locație
    CRAIOVA
    Posturi
    46.223
    BRODERIE - lantisor

    Dupa ce s-a scos firul intr-un punct oarecare, se impunge din nou acul in acelasi loc pe unde a fost scos, lasandu-se o mica bucla, prin care se trece cu acul.


  7. #17

  8. #18
    Senior Member
    Data înscrierii
    10.10.2011
    Locație
    CRAIOVA
    Posturi
    46.223
    BRODERIE - punctul de contur

    Folosit la conturul monogramelor, al florilor, figurilor, etc

    Se executa de la stanga la dreapta, fara urzeala, dupa desen. Se trece acul astfel incat ultimul punct sa depaseasca cu jumatate punctul anterior.



    Publicat de Ioana Corduneanu la 02:45 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici


    AJURUL - cu fileu

    Folosit foarte des in Banat si Transilvania, are mare efect decorativ.

    Luam pe ac un numar de fire, de la stanga spre dreapta; batem acest grup cat mai des si mai strans, formand o linie dreapta orizontala; ne lasam in jos, luand pe ac acelasi numar de fire si, facand aceeasi miscare, capatam o linie verticala. Lucrand mai departe in acelasi fel, obtinem un zig-zag format din linii orizontale si verticale foarte bine batute. Dupa aceea ne intoarcem in sens invers si completam zig-zag-urile, formand astfel patrate pe toata lungimea pe care avem nevoie.

    Este bine ca panza pe care lucram sa aiba o textura regulata, cat mai subtire, ca sa putem strange firele si sa capatam goluri cat mai mari, pe deasupra carora se intervine cu un punct de tesatura, realizandu-se diferite motive.



    Publicat de Ioana Corduneanu la 00:12 Un comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    AJURUL - cu fire rasucite

    Interesant, dar nu prea des folosit.

    Scoatem un numar de fire pe lungimea pe care vrem sa i-o dam ajurului; lasam apoi cateva fire nescoase; scoatem apoi, pe lungime, acelasi numar de fire ca la prima miscare, lasam iarasi un numar de fire nescoase si procedam tot asa pe toata lungimea pe care vrem sa i-o dam ajurului.

    Pentru executarea ajurului luam pe ac un numar de fire, din randul cu fire scoase; alt numar il lasam. Luam din nou pe ac acelasi numar de fire ca la prima miscare, lasand alt numar de fire, egal cu cel de la a doua miscare. Ne intoarcem inapoi si luam pe ac firele lasate; in felul acesta facem o tesatura in randul unde au fost firele scoase. Trecem apoi acul pe sub firele nescoase la al doilea rand de fire scoase, facand aceeasi tesatura ca la primul rand si tot asa pana la completarea latimii ajurului.

    Pentru a capata un model, in randurile cu fire scoase luam pe ac un grup de fire pe care le rasucim cu firul din ac, formand un drug. Acelasi lucru il facem si la celelalte randuri cu fire scoase, pe toata lungimea ajurului. Aceste druguri de fire rasucite se fac pe distante mai late sau mai inguste, dupa cum voim sa facem modelul.



    Publicat de Ioana Corduneanu la 00:04 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    sâmbătă, 22 septembrie 2012

    AJURUL - cu paianjen

    Este mult intrebuintat la camasile barbatesti sau la fetele de masa, etc.

    Se lucreaza in "rotogoale", in forma de banuti, legate intre ele cu un fir.

    Luam cu acul un grup de gaurele, pe care le strangem la mijloc cu un nod, in jurul caruia mai revenim de cateva ori, formand o tesatura rotunda in forma de paianjen. Trecem apoi cu firul mai departe, luand pe ac un grup egal de gaurele ca la prima miscare si continuam in aceeasi maniera, formand un sir de grupuri de gaurele, stranse in cate un nod, in jurul caruia se tese un paianjen.



    Publicat de Ioana Corduneanu la 23:49 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    AJURUL - cu gaurele

    Poate unul dintre punctele cele mai nelipsite din cusaturile romanesti, se intrebuinteaza in toate regiunile tarii. Tipul principal a generat mai multe variante. Realizarea lui are loc prin scoaterea de fire: in felul acesta se obtin gaurele, sau goluri pe o parte si pe alta; deasupra lor se pot broda diverse modele.

    Un ajur cu fire scoase simplu se realizeaza in felul urmator: dupa ce am facut gaurelele pe ambele parti, pe latimea pe care dorim s-o aiba ajurul, luam cu acul un grup de fire, iar altul il lasam ca si la o tesatura. Ne intoarcem, luand pe ac firele lasate si continuam in acest fel, facdn crescaturi si scazaturi, pentru a realiza modelul dorit.

    Putem folosi mai multe culori.


    Publicat de Ioana Corduneanu la 23:48 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    GAURELELE

    se mai cheama: OCHIURI, OCHISOARE si se intrebuinteaza de obicei la tivuri (fixarea tivului). Se folosesc in special la fete de masa si servetele si constituie puncte ajutatoare pentru executarea ajururilor.

    Scoatem din panza un numar de fire, atat cat dorim sa fie gaurelele de late. Dupa aceea incepem sa lucram, strangand intr-un lat, cu firul de ata din ac, cate un grup de fire din panza, grup pe care il fixam luand pe ac cate doua fire din tiv. Apoi trecem la alt grup de fire si continuam asa pana la terminarea randului, obtinand astfel fixarea la un capat a grupelor de fire. Apoi procedam la fel si pentru capatul de sus al grupelor de fire.


  9. #19
    Senior Member
    Data înscrierii
    10.10.2011
    Locație
    CRAIOVA
    Posturi
    46.223
    alte PUNCTE DE CUSATURI (nu stiu numele lor)

    am gasit si aceste imagini, fara explicatii, dar nu pare nimic dificil!


    Publicat de Ioana Corduneanu la 23:22 10 comentarii: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici


    PUNCTE DE COMPLETARE

    sunt puncte care servesc la incadrarea galoanelor.

    Punctul 1 se aseamana cu o impletitura de pai.

    Punctul 2 este realizat din elemente romboidale, sectionate pe jumatate, cazand o data pe jumatatea de latura iar a doua oara pe diagonala.

    Punctul 3 este format din patrate cu un colt pe nervura baza, sectionate pe diagonala.


    Publicat de Ioana Corduneanu la 23:19 Un comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    STELUTA

    8 raze care pleaca din acelasi punct; poate fi lucrat cu 2 fete. Poate fi folosita la completarea locului dintre 4 cruciulite.

    Intarim firul, scotandu-l in coltul din stanga-jos, apoi infigem acul in centru, facand o linie oblica, pe fata. De aici, pe dos, facem o linie orizontala spre stanga; ne intoarcem si completam linia orizontala pe fata. Tot din centru facem o linie oblica pe dos, scotand acul pe fata, in coltul stanga-sus. Completam linia oblica pe fata; din centru ne ridicam apoi cu o verticala pe dos, completand-o pe fata; pornim din centru cu o linie oblica pe dos, scotand acul in coltul din dreapta-sus; ne intoarcem in centru, completand linia oblica; facem apoi o linie orizontala pe dos, spre dreapta, completand-o pe fata; din centru ne coboram apoi cu o linie verticala pe dos si, scotand acul, o completam pe fata. Tot din centru pornim cu o linie oblica pe dos, scotand acul pe fata in unghiul din dreapta-jos. Apoi facem si cea de-a 8-a raza si respiram usurati.


    Publicat de Ioana Corduneanu la 23:17 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    PUNCTUL BATRANESC sau IN "RUMANESCURI"

    Efectul este "in relief". Asa cum indica denumirea, acest punct este considerat ca o ramasita din trecutul broderiei. Obiectele brodate cu ajutorul lui, mai ales iile, raspandite in deosebi in regiunile muntoase, au o valoare artistica remarcabila. Se lucreaza intr-o singura culoare, iar pentru a imprima o stralucire mai mare modelului, se executa uneori impreuna cu fir de aur, sau fir de argint.

    Facem o linie orizontala pe fata, spre dreapta, infigem acul peste un numar de fire, facand o linie verticala in jos, pe dos, peste acelasi numar de fire; tragem acul pe fata, ne intoarcem in punctul de unde am plecat, facand astfel verticala si pe fata. Repetam aceeasi verticala de cateva ori, lasand firul afanat. Din capatul de jos al verticalei se faca o noua orizontala, peste acelasi numar de fire. Apoi verticala a doua se repeta de cateva ori pe fata si pe dos si asa mai departe, formand o scara.
    Pentru a forma un model, de la capatul scarii facem o linie orizontala spre dreapta, pe fata, o verticala in sus, pe dos, respectand acelasi numar de fire; apoi orizontala spre stanga o repetam de cateva ori, asa cum am facut cu verticalele mai inainte. Tot asa facem scara si in sens invers.





    Publicat de Ioana Corduneanu la 23:15 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    sâmbătă, 15 septembrie 2012

    GURA PAPUSII

    Este ca un feston care se lucreaza jur-imprejur, prin formarea unui cerc.

    Liniile verticale ale festonului devenind acum raze. Intra in compozitia unor motive, cu rol decorativ, pe unde se plaseaza si fluturii (paietele) si se adapteaza la situatie.



    Publicat de Ioana Corduneanu la 01:55 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    FESTONUL

    Se lucreaza pe margini, in special la fetele de masa si tine loc de tiv.
    Luam pe ac un numar de fire, mai mic sau mai mare, dupa latimea pe care dorim s-o dam festonului , facand o linie verticala atat pe fata cat si pe dos. Scoatem acul pe fata, pe deasupra firului, formand un ochiulet. Continuam pe toata lungimea marginii de festonat. Liniile trebuie sa fie foarte dese. Sirul de ochiulete intareste marginea dar are si rol decorativ.


    Publicat de Ioana Corduneanu la 01:53 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici






    vineri, 14 septembrie 2012

    LANTISORUL

    foarte folosit in broderia populara traditionala, se lucra in special cu fir de aur si argint.

    Pe fata se obtin verigi iar pe spate arata ca un tighel.
    Se executa dintr-o singura miscare: scoatem acul pe fata si trecem firul pe sub el si apoi infigem acul in acelasi punct, pentru a fixa ochiul format de fir. Succes !



    Publicat de Ioana Corduneanu la 15:08 Un comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    ZIGZAG-ul

    este un punct ajutator, care numai completeaza modelele, nu le contureaza
    pe fata, facem o linie oblica de la stanga spre dreapta
    pe dos, facem tot o linie oblica, simetrica (in oglinda) fata de prima si continuam asa pe toata distanta. Apoi ne intoarcem completand locurile ramase libere, cu aceeasi culoare sau cu o alta.



    Publicat de Ioana Corduneanu la 15:07 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    OCOLUL

    e un punct ajutator, care completeaza modelele, denumirea sa vine de la maniera de executie

    de la dreapta la stanga: se face un pas pe orizontala, pe dos, iar pasul pe fata se face pe verticala.
    Cand ne intoarcem de la stanga la dreapta, alternam, invers: orizontalele pe fata si verticalele pe dos.


    Publicat de Ioana Corduneanu la 15:06 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    TIGHELUL

    folosit pentru conturarea modelelor la camasi sau fete de masa:

    de la dreapta la stanga: trecem acul peste un anumit numar de fire (pas) si il scoatem pe dos. Apoi, pe dos, in linie dreapta, mergem cu acelasi pas si scoatem acul pe fata. Continuam pana la capat si se obtine o linie intrerupta. Ne intoarcem de la stanga la dreapta, ca sa umplem golurile din linia raspectiva, folosind aceeasi culoare sau o alta.

    Suna mult mai complicat decat este. De fapt se pot face mai multi pasi de-odata.


    Publicat de Ioana Corduneanu la 15:00 Niciun comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    CRUCIULITE

    Acesta este un punct stravechi, folosit in toata tara, foarte apreciat; frumusetea este sporita de exactitate. Panza trebuie sa aiba o tesatura cat mai regulata si grosimea firului de cusut sa fie aleasa in functie de grosimea panzei. Crucile sa aiba aceeasi dimensiune si liniile oblice sa aiba aceeasi directie.
    Cruciulite pe o fata: adica pe fata obtinem cruciulite iar pe dos linii verticale: facem o linie oblica pe fata, de la stanga jos la dreapta sus si apoi o linie verticala, pe dos. Continuam pentru cate puncet este nevoie si apoi ne intoarcem invers: cu linii oblice de la dreapta jos la stanga sus.

    Cruciulite pe doua fete: adica obtinem cruciulite si pe fata si pe dos:
    pe fata; stanga jos – dreapta sus
    pe dos: dreapta sus – stanga sus
    pe fata: stanga sus – dreapta jos
    si tot asa, pentru cate puncte este nevoie.


    Publicat de Ioana Corduneanu la 14:58 Un comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: tehnici




    ce si cum

    Acum trebuie sa intru pe un teren minat si anume: tehnici de cusut; incercand sa vin in ajutorul celor care (chiar) vor sa coasa.
    Pe cat de usor imi este sa desenez aceste modele de ii si motive, in illustrator, in format vectorial, pe atat de greu imi este sa cos de-adevaratelea, deci prea multe ponturi nu am de dat.
    Patratelele reprezentate in desene sunt de fapt "cruciulite". Majoritatea isvoadelor romanesti se lucreaza in cruci. Cruciulite pot sa cos si cu ochii inchisi si cred ca le stie toata lumea; insa "lantisorul", "tighelul", "rumanescurile", ma sperie si le evit.
    Doua principii stiu:

    • Foloseste ata scurta! Daca pui in ac o ata prea lunga, pierzi timp facand miscari mai ample si risti sa incalcesti ata. O poveste orientala spune ca un rege a organizat o competitie de cusut intre pretendentii la mana fiicei sale, sperand s-o marite cu cel mai priceput. Insa fata a pregatit ate mai scurte pentru printul pe care ea il prefera si astfel l-a ajutat sa castige.
    • Dosul unei cusaturi trebuie sa fie la fel de frumos ca fata. Pentru ca unele tesaturi sunt din panza foarte fina, usor transparente; iar maramele si stergarele au, practic, 2 fete vizibile. Deci toate nodurile si toate balbele nu pot fi ascunse. Asta presupune sa-ti faci un fel de strategie de cusut, sa pastrezi pasii egali (acelasi numar de fire), si sa incerci sa pastrezi aceeasi directie pentru cusaturi. Astfel reusesti sa nu risipesti ata aiurea.

    Am doua carti de baza din care voi reda imagini si explicatii:
    "Indrumar pentru lucru de mana", de Xenia Nicolau si Elisabeta Ciortan, editata in 1940
    "Broderiile la romani", de Elena Avramescu si Florea Bobu Florescu, editata in 1959
    (aceasta din urma se gaseste si la biblioteca MTR, am vazut-o pe raft!)

    Ele cuprind tehnici pentru:

    CUSATURI: tighelul, ocolul, cruciulita pe o fata, cruciulita pe doua fete, zigzag-ul, lantisorul, festonul, gura papusii, steluta, gaurelele
    BRODERIE: punctul de contur, drugul drept, drugul oblic, festonul, nodulete si nodulete rasucite
    AJURURI si SABACE: ajurul cu gaurele, cu paianjen, cu fileu, cu fire rasucite
    INCRETURI: cretul pe cutulite, cretul ornamentat de ie la gat, incretul, punctul banatean
    DECORARE: punctul de calatele, margelele

    si pe acestea le voi prezenta aici. Las deoparte impletiturile cu crosete sau carlige, fileul si macrameurile, care sunt capitole intregi, zeci de pagini de treburi foarte complicate, supraomenesti.

  10. #20
    Senior Member
    Data înscrierii
    10.10.2011
    Locație
    CRAIOVA
    Posturi
    46.223
    27 martie, BASARABIA


    Am asteptat sa se faca 27 martie ca si cum ar fi fost revelionul. Azi incep un nou proiect; un vis de-al meu, legat de Basarabia, devine realitate.
    Am privilegiul si raspunderea de a reconstitui 40 de modele de ii stravechi, de dincolo de ...Prut. Privilegiul – pentru ca eu le-am putut vedea deja; iar unele sunt de o frumusete rara!
    Raspunderea – pentru ca sursele sunt vechi, incetosate si incomplete.
    Muzeul National de Etnografie si Istorie Naturala din Chisinau – pentru care lucrez acest proiect in formula 'colaborator - voluntar' – va avea ce prezenta la sfarsitul lunii mai!
    Doamnei Varvara Buzila, director adjunct al Muzeului, ii multumesc din suflet pentru ca a avut atata incredere in mine; ma simt onorata pana peste poate

    Publicat de Ioana Corduneanu la 00:59 11 comentarii: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: povesti


    marți, 26 martie 2013

    obiecte pseudonationale

    Istoria se repeta. Nu putem proteja costumul, arta si arhitectura traditionala intr-un glob de sticla; asta fac muzeele; iar muzeele sunt un fel de minunate morminte vizitabile.
    Arta traditionala trebuie sa lupte ca sa traiasca si nu-i tocmai o lupta dreapta. Ea, saraca, e veche si sleita de puteri; pe de alta parte, "negustori fara scrupul si amatori fara pricepere" sunt destui.
    Caci romanul s-a nascut poet; mai nou si designer si artist si nu-i mai poti ingradi creativitatea.
    Fara studii, fara pregatire, si mai grav, fara respect, unii considera ca daca au scalat un motiv ca sa fie eficient pentru masina de brodat – au fost creativi.
    Se produce prea mult gunoi. Au, nu-i prea dur? Nu, pentru ca orice obiect devine gunoi, mai devreme sau mai tarziu. Un designer responsabil va sti ca trebuie sa prelungeasca viata obiectelor; fie sa le gandeasca reciclabile sau reutilizabile; fie sa le dea valoare. Valoare care ramane si dupa ce moda trece.
    Daca pretindem ieftineala, nu castigam nimic; doar calitatea va avea de suferit, producatorul nu isi va recalcula un profit mai modest. Sa fim selectivi si sa fim dispusi sa platim.
    Daca, totusi, am cumparat o ie veche de la o femeie in varsta si necajita – cu numai 100 de RON – sa nu ne bucuram prea mult, ca nu-i semn bun. E semn de mizerie si de disperare.

    Publicat de Ioana Corduneanu la 09:42 2 comentarii: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: povesti






    duminică, 10 martie 2013

    7 semne primordiale – COLOANA (4)


    Va propun urmatorul exercitiu de imaginatie: Brancusi nu a existat.
    a) comparati siluetele feminine (Cucuteni – din cartea D-lui V. Vasilescu) cu cele care apar, dupa cca 5000 de ani, pe stergare moldovenesti. Ce vedem in dantela sunt coloane infinite de femei, generatii, una dupa alta: bunica – mama – fiica – tot asa ... Cu mainele in sold, adica puternice, auto...ritare, ele sunt responsabile de stabilitatea familiei, continuitatea neamului si a traditiei.
    b) comparati un covor (berber) pe care l-am vazut in Maroc, in 2008 – cu desenele din cartea D-lui V. Vasilescu. Aceeasi compozitie: 1/2 romb + romb + 1/2 romb = trecut – prezent – viitor. In mijlocul fragmentelor de coloana sta iar rombul, simbolul fertilitatii. Fertilitatea solului asigura hrana si femeile asigura continuitatea: generatie dupa generatie.
    Pana de curand am crezut ca oamenii au imaginat coloana dupa fulger, ca fiind un fel de 'scarita' necesara pentru comunicarea cu Cerul. Pe-o parte ajung rugaciunile la cer si pe-o parte vin raspunsurile. Acuma vad coloana ca fiind exclusiv rugaciunea omului pentru propria existenta.
    Voi cum simtiti coloana?

    Let's pretend our http://en.wikipedia.org/wiki/Constantin_Brâncuși never existed.
    a) compare the feminine figures from Cucuteni-Tripolye ancient culture with those still used on textiles, 5000 years after; in our days. We see endless columns of women, generations coming one after another: grandma, mother, daughter and so on. Their proud and bold attitude (hands on hips) reflects their responsability: continuity (keeping the family, the nation/tribe, the tradition).
    b) compare the motif on a carpet i've seen in Morroco, in 2008, with images found to be used around here: the same composition: 1/2 diamond + 1 diamond + 1/2 diamond = past – present – future. In the middle of everything is the diamond, symbol used for fertility. Fertility of the soil (food) and female fertility are vital for continuation: generation after generation.
    So far I thought that people were inspired by lightning when they created 'the column', as communication between them and gods. One way, up, go their prayers; on the way down comes the answer. Now I see it as: awareness, concern and prayer for human existance.
    Publicat de Ioana Corduneanu la 17:47 Un comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: povesti






    marți, 26 februarie 2013

    7 semne primordiale – SPIRALA (2)



    Despre spirala s-au scris sute de pagini; dar cand am vazut ca explicatiile autorilor se bat cap in cap, m-am oprit din citit metafore tiparite in 1988, 1991, cand si noi si autorii, eram blocati aici si nu puteam trece de granite. Eu am fost libera sa calatoresc si sa vad cu ochii mei: am lasat 'sursele' deoparte si am observat asa:
    in cele mai vechi reprezentari, spirala nu apare niciodata singura; este nevoie de cel putin 2: o PERECHE; spiralele.

    Oamenii or fi observat spirala si la melc, si la vartejuri, insa motivul ce simbolizeaza forta nu se cheama asa, ci COARNELE BERBECULUI. Ursul e mult mai puternic, dar pe oameni i-a impresionat impactul, energia ce apare in lupta pentru suprematie.
    COARNELE BERBECULUI vorbesc despre 'masculul alpha': energie masculina, virilitate.
    MAINI PE SOLDURI (cum s-ar traduce in romana) e semnul feminin corespunzator, ce reprezinta putere feminina, forta de seductie.
    Pe multe textile, in special pe cele neutre (covoare) aceste doua semne sunt alaturate sau compuse, pentru ca se completeaza.
    Si la noi; semnul masculin se foloseste pe camasi barbatesti si si-a pastrat si numele si sensul.
    Se foloseste si semnul feminin, pe altite, unde ii este locul de drept; dar numele si sensul a fost uitat (nu-i nimic, se intampla si la case mai mari). Oamenii de acum l-au botezat "inima" – dar n-are legatura; oamenii vechi nu se apucau sa deseneze organe interne, ei reprezentau idei.

    Principiul feminin-masculin se observa cel mai clar exprimat prin spirale, cred, in motivul nostru numit SFADITELE. Priviti-l ca pe un yin-yang al nostru, chiar si numele sau corespunde. E vorba de principii opuse, care nu pot exista separat, se atrag si se resping in acelasi timp.
    CARLIGUL CIOBANULUI, e format tot din 2 spirale opuse, dar legate, ca sa exprime mai bine legatura: pierdut-gasit, dus-intors, inceput-sfarsit, etc ... un fel de balans la infinit.

    O spirala singura, se foloseste, evident, in ceramica de Horezu si n-am uitat de ea. Insa aici spirala se naste din miscarea fireasca, din tehnica de producere si decorare. Dar oamenii au desenat spirale mult inainte de a inventa roata olarului si, desi e greu sa cioplesti in piatra, s-au chinuit sa faca mereu 2.

    Se zice ca spirala e viata in evolutie. Dar in Cucuteni spirala apare fix pe fund. Ca sa impacam toate spiralele, sa zicem ca spirala e viata in evolutie, da; dar pentru o noua viata este intai nevoie de virilitate si seductie. Un fel de-a spune "ce-a fost mai intai, oul sau gaina?" ... "spirala sau spiralele?"
    Publicat de Ioana Corduneanu la 22:16 Un comentariu: Trimiteţi prin e-mail Postaţi pe blog!Distribuiţi pe TwitterDistribuiţi pe Facebook

    Etichete: povesti






    sâmbătă, 23 februarie 2013

    7 semne primordiale – ROMBUL (1)


    Unui agricultor nu-i pasa ca pamantul e rotund. El vede bucatica lui, de pe urma careia traieste. Si o vede de la nivelul ochiului, deformata, in perspectiva. O vede ca pe un 'ROMB'.

    Ca arhitect si agricultor deopotriva, doar asa pot sa-mi explic de ce omul a reprezentat pamantul ca romb: pentru ca asa se vede; asa imi vad si eu gradina mea. Indiferent de cum arata in acte / planuri.

    Pamantul negru, gras, promite abundenta, indestulare, viata. Cand oamenii s-au asezat si au domesticit plantele si animalele, au ajuns sa aiba si surplus de hrana. Au apelat tot la pamant ca s-o pastreze si asa au inventat ceramica.

    Zeita-Mama, Zeita-Pamant, simbolul fertilitatii, a fost - nu doar reprezentata sub forma de romb (cap-solduri-picioare) - dar si "imbracata" cu romburi si hasuri (brazde). Si femeile s-au imbracat tot ca zeitele: au purtat rombul pe fuste (fote, sorturi), pe fundal negru, ca pamantul.

    Rombul a stat in mijlocul compozitiilor grafice, ca centru de interes. A fost imbogatit cu romburi concentrice, umplut cu hasuri – linii oblice sau orizontale, i s-au prelungit laturile cu linii drepte sau unghiuri. A ajuns sa ia forma de floare – motivul "floarea creata".

    In portul popular; nimic nu era la intamplare; totul avea un rost !

Pagina 2 din 3 PrimulPrimul 123 UltimulUltimul

Informații subiect

Utilizatori care navighează în acest subiect

Momentan sunt 1 utilizatori care navighează în acest subiect. (0 membri și 1 vizitatori)

Permisiuni postare

  • Nu poți posta subiecte noi
  • Nu poți răspunde la subiecte
  • Nu poți adăuga atașamente
  • Nu poți edita posturile proprii
  •